Det finns åtta grindar i Tai Chi Chuan. Med vilka du kan flytta dig mellan de fem elementen. Vi skriver de kinesiska tecknen efter den fonetiska tydningen. Du behöver hämta kinesiska fonter för att se tecknen korrekt. De åtta grindarna kallas:

P’eng (掤, py péng) – Troligen det viktigaste kunnandet i Tai Chi. I Tai Chi talar man om Peng Jin energi. Med denna teknik flyttar du motståndarens styrka bort från din centrala del av kroppen. Mycket användbart. Kraften kommer från motståndaren och du använder dina höfter eller mitten av kroppen för att flytta motståndarens kraft till din fördel.

Lü (履, lǜ) – Du kan kombinera P’eng med en rullande sidorörelse bakåt. Detta gör att din motståndare faller eller förlorar balansen. En annan översättning av detta ord är sko eller flytta dina fötter.

Chi (擠 (simpl.: 挤), jǐ) – Används för att trycka något ifrån dig. Ofta används öppna händer. Chi betyder sinne eller att trycka och direkt översatt trängsel. Det skulle kunna säga att ni försöker pressa er av en folkmassa.

An (按, àn) – För att kompensera för med handen, vanligtvis en liten hiss upp med fingrarna och sedan en rörelse nedåt med handflatorna. Kan uppfattas som ett slag om det görs snabbt. Ofta översätts An med trycka och kombineras med annan teknik.

Tsai (採, cǎi) – Plocka något med fingertoppar eller handflatan. Ordet Tsai betyder samla, ena eller välja något som liknar ett blad av te från en trädgren. Direkt översatt betyder Tsai att plocka.

Lieh (挒, liè) – Lieh är en väg att separera, att snurra eller att kompensera med en spiral rörelse, ofta samtidigt som en annan del av kroppen är stilla (till exempel en hand eller ett ben). Man delar en motståndares kropp och därigenom förstör hållning eller balans. Lieh är ofta översättas med splittra.

Chou (肘, zhǒu) – Med Chou menas armbåge eller knytnäve som används för att slå med. En användbar ställning om du missade första slaget eller står i en folksamling.

K’ao (靠, kào) – Vattnets väg. Ställning som är beroende av och används nära motståndaren. Denna teknik utförs med axeln eller övre delen av ryggen. Du följer alltså med i motståndarens rörelser och använder hans kraft för att försvara dig.